Bij het afscheid van burgemeester Rika Pot

keukensvrijdag 03 maart 2017 20:04

In de raadsvergadering van 28 februari heeft de raad officieel afscheid genomen van burgemeester Rika Pot en heeft zij haar taken (en de ambtsketen) overgedragen aan loco-burgemeester Annalies Usmany. Alle fracties kregen twee minuten om het woord te voeren. Onderstaand de tekst van de bijdrage van de ChristenUnie.

'Onze eerste reactie op de mededeling dat je per 1 maart wilde stoppen was HELP, zo’n burgemeester krijgen we nooit weer. Zolang de ChristenUnie in de gemeenteraad van Appingedam zit was daar de constante factor van onze burgemeester Rika Pot. De vertrouwde griffier vertrok, twee keer kwam er een andere secretaris, wisselingen bij het wethouders-team, maar als rots in onze branding bleef de burgemeester in de zeven jaren dat wij nu deel uitmaken van deze gemeenteraad. Een zeer terechte HELP toch?

Na de zo ongelukkige uitslag van de soap die herindeling wordt genoemd hadden we het kunnen weten natuurlijk en zeker kunnen begrijpen, maar daar hadden we even tijd voor nodig. En nu is hij dus gekomen, de dag waarvan we wisten dat hij komen zou. De dag van het afscheid.

Mensen en stenen verbinden was je ambitie toen je hier acht en half  jaar geleden begon als burgemeester en dat is zeker gelukt. Er is in de afgelopen jaren veel ten goede veranderd in Appingedam. Kijk maar naar het nieuwe centrum en de mooie jachthaven, het zorgcentrum en de nieuwe appartementen, de twee nieuwe brede scholen en de vernieuwde wijk Opwierde met haar vele levensloopbestendige woningen en vele andere tot stand gekomen projecten. Voortvarend is het Centrumplan van start gegaan, rotte plekken zijn aangepakt, winkels zijn verplaatst, gevels opgeknapt en winkeloppervlakte verkleind. De kerkencaroussel en het Woon- en Leefbaarheidsplan zijn hoogstandjes op het gebied van samenwerking en verbinding geweest.

Ondanks de krimp, de economische crisis en de gevolgen van de gaswinning heeft Appingedam haar leefbaarheid behouden en zijn er veel positieve ontwikkelingen geweest om trots op te zijn. Met je ervaring, enthousiasme en verbindende kwaliteiten heb je aan de basis gestaan van veel vernieuwingen en verbeteringen en dat heeft respect afgedwongen bij ons en in de hele regio.

Waar wij ook veel bewondering voor hebben is de manier waarop je bent omgegaan met de inwoners van deze stad. Je bent een zichtbare en meevoelende burgemeester geweest. Stevig ingrijpend als het nodig was, begripvol en invoelend bij persoonlijk leed, meedenkend en oplossingen zoekend bij problemen.

We gaan je zeker missen bij alles wat we nog gaan doen voor de Stad Appingedam en haar inwoners, maar we begrijpen dat het tijd is voor een volgende stap in je leven, de pensionering met alle leuke dingen die daarbij horen. Het zal voor jou vast wennen zijn om aan de zijlijn te staan en toe te kijken, mij zal het niet verbazen als we elkaar weer gaan tegenkomen ergens bij een project in de regio of zo, maar voor nu zeg ik: Rika heel hartelijk bedankt voor acht en half jaar voortreffelijk burgermeesterschap van onze mooie stad Appingedam. Je mag er trots op zijn.

Wij wensen jou, samen met Yke nog vele goede, gezonde jaren toe waarin je volop tijd zult hebben om te genieten van iedereen die je lief is en alles waarvan je houdt. Wij van de ChristenUnie wensen jou Gods Zegen toe op je verdere levenspad en we willen je bedanken voor zeven goede en leerzame jaren in de gemeenteraad.

Ina Schenkel-Zandvoort

Fractie-voorzitter ChristenUnie Appingedam