Ina's Raadsweek - Even bijpraten! (2)

Ina3maandag 03 februari 2014 14:10

Na een heerlijk ontspannen weekendje weg was ik maandagmiddag op tijd terug voor de Presidiumvergadering ’s avonds. Het Presidium bestaat uit de fractie-voorzitters van de politieke partijen, de burgemeester, de secretaris en de griffier. In deze vergadering worden algemene zaken besproken en de agenda’s voor de commissie en gemeentevergadering worden vastgesteld. Best een belangrijke vergadering dus die ik niet graag mis.

Overleg met enkele andere kandidaten CU-lijst

Dinsdagavond hebben we een bespreking gehad met vier van de eerste vijf kandidaten van de ChristenUnie voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen. Het is goed om elkaar wat beter te leren kennen en elkaars drijfveren te horen. Kort is er nog gesproken over de plaatselijke politiek en onze standpunten. Binnenkort gaan we dit weer doen.

Informatiebijeenkomsten in de regio

Op donderdag waren er drie bijeenkomsten voor politici waarvan ik er eentje voorbij heb laten gaan want op donderdag hoor ik van 9.00 tot 18.00 uur in de winkel te werken. Toch ben ik om half vijf naar huis gegaan, heb me snel omgekleed en ben meegereden naar Bedum met een collega gemeenteraadslid. Daar zijn we geïnformeerd over een op handen zijnde besturenfusie tussen de stichtingen Marenland en Noordkwartier voor Christelijke, Openbare en Samenwerkingsscholen.

Snel soep en broodjes gegeten en door naar Hanze Plaza in Groningen voor een bijeenkomst van de 23 Groninger gemeenten over de voortgang en vooral de praktische uitwerking van de nieuwe Jeugdwet.

Zaterdag: het Uniecongres

Het absolute hoogtepunt van deze week. Het ChristenUniecongres in Lelystad. Gelukkig mocht ik met anderen meerijden en onderweg genieten van koffie met zelfgemaakt lekkers. Om tien uur begon de dag met een indrukwekkende inleiding van Gabriël Anthonio. Daarna ging ik naar een cursus terwijl het congres zich boog over de kandidatenlijst en het programma voor de Europese Verkiezingen.

Na de lunch begon het middagprogramma en dat stond in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart as. Er was een voorlichting over het gebruik van social media; er waren wat interviews met campagneleiders en met politici en drie mensen mochten een zogenaamde elevatorpitch geven, dat is in een minuut vertellen wie je bent en wat je wilt bereiken. Ik was daar ook voor gevraagd en was de tweede pitcher. Het ging goed ondanks de zenuwen. Toen ik later Arie Slob een hand gaf kreeg ik een compliment van hem, dat was leuk.

De middag werd besloten met een toespraak van onze partijleider en als nieuwtje vertelde hij dat dankzij de ChristenUnie en de SGP de kleine scholentoeslag behouden blijft. Heel goed nieuws voor onze regio met veel kleine scholen. Goed functionerende scholen met minder dan 145 leerlingen kunnen nu blijven bestaan en zo basisonderwijs dicht bij huis bieden, en er blijft meer keuze van onderwijs.

Als afsluiting van de dag mochten wij, de aanwezige lijsttrekkers, en dat waren er tientallen, het podium opkomen met een blauwe ChristenUnie jas aan en de andere aanwezigen zongen ons een zegenlied toe. Ontroerend en hartverwarmend. We hoeven het niet alleen te doen. De Zegen van de Heer en de gebeden van velen dragen ons.

Het was een drukke, maar bovenal een goede week.