Ina's Raadsweek - Even bijpraten! (4)

Ina3dinsdag 18 februari 2014 09:53

Onze folder is klaar! Hij is mooi geworden. In heldere taal staat er in waar wij voor staan en waar we voor willen gaan de komende jaren. De eerste poster voor het raam van een woning heb ik ook al gezien. Mooi om zo kleur te bekennen. Vroeger zag je bij verkiezingen voor heel veel ramen posters hangen maar helaas is dat nu niet meer zo. Waarom eigenlijk niet?

Derde bezuinigingsronde

Maandagavond, op de commissievergadering zit de publieke tribune meer dan vol. Zoveel publiek heb ik nog niet vaak gezien bij een vergadering. Het komt door het onderwerp bezuinigingen. Voor de komende jaren moet er nog een bezuiniging gevonden worden van bijna anderhalf miljoen euro. Deze bezuiniging is vooral het gevolg van rijksbeleid. We hebben als raad afgesproken dat wij de verantwoordelijkheid nog nemen voor deze bezuinigingsronde en hem niet doorschuiven naar de nieuwe raad.

Personeel, bestuursleden en vrijwilligers van de ASWA, onze welzijnsinstelling, zijn gekomen om hun ongenoegen te uiten over de voorgenomen bezuinigingen op hun instelling. Een bestuurslid houdt een gloedvol betoog over wat de gevolgen zullen zijn.

Wij raadsleden stellen informatieve vragen aan de ASWA en aan de wethouders over de diverse bezuinigingsvoorstellen en hun gevolgen. Woensdagavond volgt de opiniërende raadsvergadering hierover.

Verkiezingen 19 maart - voorbereidingen

Dinsdagmiddag hebben de lijsttrekkers van de politieke partijen die mee doen aan de verkiezingen een overleg met de burgemeester en de griffier over wat er gaat gebeuren nadat de uitslagen bekend zijn. Hoe gaan we de informatie en formatie rondes houden en wie, wat en waar. Dat soort zaken. Alles om het zo open en transparant mogelijk te houden.

Vragen bij de bezuinigingen

De raadsvergadering van woensdag is een beetje vreemd. Hij is gepland omdat de raad van onze partnergemeente Aurich op bezoek zou komen om te kijken hoe wij de dingen doen. Na afloop van de korte vergadering zou er nog een informeel gedeelte volgen. Helaas komt er vrij laat een afzegging. Overmacht in Aurich. We laten de geplande vergadering gewoon doorgaan omdat hij overal aangekondigd is als opiniërende vergadering over de bezuinigingen. Weer zit de publieke tribune vol met ASWA mensen.

Op deze avond vertellen de politieke partijen hoe zij over de voorgenomen bezuinigingen denken en al gauw blijkt dat er door verschillende partijen vraagtekens gezet worden bij de bezuinigingen op het museum en de ASWA. OOK DOOR ONS. Natuurlijk komt onmiddellijk en terecht de vraag van de wethouder waar we het geld dan vandaan willen halen.  Wordt vervolgd op de raadsvergadering van 20 februari aanstaande.

Reacties op 'Ina's Raadsweek - Even bijpraten! (4)'