Ina's Raadsweek - Even bijpraten (5)

Ina3maandag 24 februari 2014 19:32

Maandagmiddag is er in het Provinciehuis in Groningen een technische briefing gehouden over de gaswinning. Speciaal voor bestuurders uit de getroffen regio. De hele verhandeling en allerlei uitkomsten van onderzoeken hebben wij vervolgens ontvangen via de mail. Inderdaad heel technisch allemaal.

’s Avonds is er weer de maandelijkse presidiumvergadering. In een eerder verslag heb ik al eens uitgelegd wat deze vergadering precies inhoudt. Dit is het laatste presidium voor de verkiezingen en dat betekent dat het nu nog niet bekend is wie er de volgende keer zullen zitten. Dat zullen we pas weten op 19 maart aan het einde van de verkiezingsdag. Spannend hoor.

De Kindergemeenteraad

In de afgelopen week hebben diverse raadsleden weer gastlessen over politiek gehouden voor de groepen acht van de vijf basisscholen van Appingedam. Dit in het kader van de Kindergemeenteraad van 5 maart aanstaande.

Elk jaar organiseert de gemeente Appingedam een kindergemeenteraad. De kinderen debatteren dan in de raadszaal en onder leiding van de burgemeester over ingediende voorstellen. Dit jaar gaat het om een aanvraag voor subsidie voor de bibliotheek of het IVAK.  De kindergemeenteraad mag een subsidie van € 750,00 verstrekken voor wat zij het beste project vinden. De projecten zijn voor de groepen acht van de basisscholen bestemd.

De kinderen maken op deze manier kennis met de politiek en leren hoe een democratie werkt. U bent van harte welkom bij deze vergadering en via de website van de gemeente is hij ook live te volgen. 5 maart vanaf 10.30 uur. Zeer de moeite waard om mee te maken.

Raadsvergadering over nieuwe bezuinigingen

En dan donderdagavond de raadsvergadering. Er is een lange agenda en het wordt een lange avond met heel veel publiek. Natuurlijk weer de vertegenwoordigers van de ASWA. maar ook een vrouwenvereniging die als gast van de raad de vergadering bijwoont.

De partijen spreken opiniërend over het gaswinningbesluit, de kadernota decentralisaties wordt doorgeschoven naar de volgende vergadering. Het grootste deel van de avond gaat over de voorgenomen bezuinigingen. Er worden twee moties ingediend en negen amendementen. Een motie is een voorstel en een amendement is een wijziging. De moties hebben wij niet gesteund en ze zijn ook niet aangenomen.

Drie amendementen hebben wij mee ingediend, alle in het kader van het ondersteunen van de zwakkeren in onze samenleving. Helaas is het amendement over armoedebeleid, ingediend door de PvdA en de ChristenUnie, weggestemd met zeven voor en acht tegen. Onbegrijpelijk.

Het verslag van deze vergadering kunt u ook op deze website lezen.

Politiek Café deel 2

Vrijdagmiddag is het tweede lijsttrekkersdebat van Havenstad FM gehouden in het Wapen van Leiden. We waren allemaal nog wat slaperig van de avond daarvoor naar mijn gevoel.

Het is weer een drukke week geweest. Volgende week in de voorjaarsvakantie zijn er geen vergaderingen. Even stilte voor de grote storm die gaat losbarsten in de laatste weken voor de gemeenteraadsverkiezingen.