Even bijpraten - september 2014

Ina kleinwoensdag 24 september 2014 09:33

Het zomerreces is voorbij en de politieke agenda staat al weer erg vol. Voor een deel met bijeenkomsten voor nieuwe raadsleden, maar ook met veel informatieavonden over de decentralisaties die per 1 januari 2015 gaan plaatsvinden.

Wereld in nood

En ondertussen staat de wereld in brand, althans zo voelt het wel. Door het neerhalen van een vliegtuig met daarin bijna 200 Nederlanders komt het conflict in de Oekraine heel dichtbij. Andersdenkenden waaronder onze geloofsgenoten worden meedogenloos vervolgd door de IS en alle gruwelijke details komen langs. Een vreselijke ziekte verspreidt zich razendsnel in Afrika en we kijken machteloos toe.

Het kostte me wat moeite om bij de berichten van al dit geweld en grote verdriet de draad van het raadswerk weer op te pakken. Onze problemen en zorgen vallen in het niet bij wat er speelt in de wereld en bij wat de honderdduizenden vluchtelingen meemaken.

Raadswerk - Vragen raadsleden*

Maar het zomerreces is voorbij zoals gezegd en de politieke trein is weer gaan rijden. De raadsvergadering van september is geweest en daar hebben we twee vragen gesteld.

De eerste over het slechte onderhoud van de oude kalkoven aan de Dijkhuizenweg, waarop de wethouder toezegde de kalkoven weer van onkruid te laten ontdoen en de tweede vraag over de onveiligheid van de N33 en de snelheidsbeperking bij de op- en afritten. Zolang we in de gemeenteraad zitten dringen we al aan op een snelheidbeperking bij de gevaarlijke op- en afritten, waar ook deze zomer weer ongelukken zijn gebeurd. De wethouder kon ons melden dat de snelheidsbeperkingen niet tijdelijk zijn. Daar zijn we heel blij mee. Onze vraag heeft de dag erna aandacht gekregen bij Havenstad FM, in het programma Lunchradio.

In oktober gaan we een open fractievergadering houden over de decentralisaties en we hopen dat u mee komt denken en praten over wat belangrijk is om mee te nemen in de voorstellen die er liggen.

Ina Schenkel

* zie ook het verslag van de raadsvergadering van 18 september